Stille auto's krijgen geluid

Als uit het niets rijdt er ineens een elektrische auto vlak voor mijn voeten langs. Ik schrik en deins achteruit. Komt die situatie u ook bekend voor? In de toekomst zou dit niet meer mogen gebeuren. Vanaf 1 juli 2019 moeten alle nieuwe typen elektrische en hybride auto’s voorzien zijn van geluid. Het doel hiervan is de verkeersveiligheid te verbeteren voor voetgangers met een visuele beperking en andere weggebruikers die de stille voertuigen anders niet opmerken.

Het geluid komt van een AVAS: Acoustic Vehicle Alert System. Dit systeem zorgt ervoor dat de auto op een kunstmatige manier geluid produceert. Dit is hoorbaar via luidsprekers of via een trilling van bepaalde onderdelen in de auto.

De regeling werkt in twee stappen: vanaf 1 juli 2019 krijgen nieuwe typen elektrische en hybride auto’s een AVAS. Vanaf 1 juli 2021 moeten alle nieuwe elektrische en hybride auto’s een AVAS hebben.

Hoe klinkt het geluid?
Het geluid is hoorbaar bij een snelheid tot en met 20 km/u, zowel bij vooruit- als achteruitrijden. Het moet een continu geluid zijn dat lijkt op het geluid van een auto met verbrandingsmotor. Het mogen dus geen waarschuwingspiepjes of natuurgeluiden zijn. Het minimale geluidsniveau is 56 decibel bij een snelheid van 20 km/u.

Wilt u een voorbeeld horen? Op deze website kunt u beluisteren hoe de Jaguar I-PACE klinkt.

Wat doet de Oogvereniging?
De lobby op het gebied van stille voertuigen gebeurt in internationaal verband. De European Blind Union (EBU), waar de Oogvereniging bij is aangesloten, zet zich al sinds 2009 in voor dit onderwerp.

De nieuwe regeling voor een verplichte AVAS is een belangrijke stap in de goede richting. Toch is er nog meer nodig om de verkeersveiligheid voor mensen met een visuele beperking écht te verbeteren. Daarom gaat de lobby van de EBU verder, onder andere om de snelheid tot wanneer het geluid hoorbaar is te verhogen tot 30 km/u. Een ander doel is dat het minimum geluidsniveau van de AVAS wordt verhoogd. In een rustige omgeving is 56 decibel misschien goed hoorbaar, maar in een drukke omgeving is dit te weinig.

Meer weten?
Kijk op de website van de European Blind Union of neem contact op met de Ooglijn.